A zeneipar történelmében egyedülálló módon egy kiadó, a Sony Music Entertainment már éveken keresztül saját művésze, Michael Jackson ellen dolgozott. Hogyan kerülhetett erre sor? Mi vihette a Sonyt erre az elkeseredett lépésre abban a helyzetben, amikor a legtöbb más művész még a kiadója teljes támogatásával sem képes sikereket elérni, amikor mind a zeneipar haldoklik, mind a kiadók bevételei csökkennek? Ezen az oldalon megismerheted a teljes, hiteles történetet, amely nyomán megérted Jackson karrierjének furcsa alakulását az elmúlt években.

Békeidő
1976-ban a Jackson család úgy döntött, hogy kiadót vált, új otthonaként az Epic Recordsot választotta. Az Epic akkoriban még kis kiadó volt, a Jacksonok ezzel ellentétben nagyon ismertek, így a szerződés aláírásakor utóbbiak diktálhattak. Köszönhetően Joe agresszív üzletpolitikájának, a Jacksonok minden más művészt felülmúlóan a bevételek 50%-át vághatták zsebre. Ez alapozta meg később Michael jó anyagi helyzetét, és lett többek között a viták forrása.
Szintén az Epicnél bontakozott ki Michael szóló karrierje is, ami a legfőbb oka volt annak, hogy a 80-as években az amerikai piacon terjeszkedő Sony birodalom felvásárolta a céget. A Sony, miután átalakította az Epicet, újratárgyalta Jacksonnal való szerződését is, és egy mind a két fél számára előnyösnek látszó megaszerződést ütöttek nyélbe 1991-ben. Ez volt minden idők legnagyobb szórakoztatóipari szerződése, megközelítőleg 1 milliárd dolláros értékkel.

Kölcsönök
Részben az 1991-es szerződés előzményének tekinthető, hogy Jackson és a Sony új finanszírozási módot talált ki az albumok elkészítésére és kiadására. Az elkészítést Jackson vállalta magára abból az összegből, amit a Sonyn keresztül vett fel egy nagyobb bankból. Így, mivel ő volt a készítő, több jogot kapott később saját dalaihoz, a kölcsönöket, pedig rendszerint az eladásokból fizette vissza Jackson a Sonynak. Garanciaként az ATV Music Publishingjét rakta fel, amely többek között a legnagyobb Beatles katalógust is tartalmazta. Tehát, ha az eladások nem lettek volna megfelelőek, és Jackson nem tudta volna azokból visszafizetni a Sonynak az album készítésre felvett kölcsönt, akkor a Sony megszerezhette volna az ATV-t, a felbecsülhetetlen értékű Beatles katalógussal.
1989-ben Jackson 100 millió, 1994-ben ismét 100 millió, majd 1999-ben 150 millió dollárt vett fel a Sonytól éppen aktuális albumainak elkészítésére. Az első kettő kölcsönt gond nélkül visszafizette, a harmadiknál azonban problémák adódtak. Mindeközben 1995-ben Jackson és a Sony egyesítette szerzoi jogokkal foglalkozó cégeit, így jött létre a Sony/ATV Music Publishing, s így lett 50%-ban tulajdonosa a Beatles katalógusnak a Sony.

S a gondok elkezdődtek...
1993 után a kapcsolat érezhetoen megromlott Jackson és a Sony között, aminek valószínüleg köze lehetett az akkori vádaskodásokhoz, és, hogy a cég semmilyen szinten sem állt ki Jackson mellett. Az 1995-ben megjelent HIStory címü album kapcsán már komoly viták is kialakultak s promócióval, terjesztéssel kapcsolatban. Egyesek szerint ez tett pontot a két fél addig gyümölcsözo kapcsolatának végére, s kezdodött meg az ádáz harc Jackson dalainak szerzoi jogtulajdonaiért, valamint az akkor már közös tulajdonban lévo Beatles katalógusért.
1999-ben Jackson újabb, 150 milliós kölcsönt vett fel új albumának elkészítésére, amire garanciaként újfent a Sony/ATV-ben lévo 50%-os részesedését rakta fel garanciaként. Egyesek szerint a Sony ezek után mindent megtett azért, hogy Jackson ne tudja visszafizetni a felvett kölcsönt a lemezeladásaiból, s el kelljen adni nekik részesedését.

JACKSON 2002-BEN LONDONBAN A SONY ELLEN TÜNTETVE

A harc
Ami tény, hogy Jackson 2001-ben megjelent albuma, amirol a Sony azt állította, hogy 60 millió dollárba került, és ebbol csak a promóció 30 milliót nyelt el, semmilyen reklumot nem kapott a cégtol. Ami viszont már több volt, mint furcsa, hogy a megjelenését követoen 2 hónappal a Sony levette a fontossággal bíró kiadványok listájáról az új Jackson albumot, és beszüntetett minden kislemez kiadást, videóklip készítést hozzá. Mindezt úgy, hogy az amerikai rádiókban éppen az elso helyen futott egy új Jackson dal, valamint az eladások alapján két hónap alatt az új album a 11-ik legjobban fogyó lett az évben. Idoközben kiderült, hogy a Sonynak más érdeke is fuzodne a Sony/ATV teljes megszerzésére, ugyanis a 2002-es évet 100 millió dolláros veszteséggel zárta a cég.
2002. elején újra tárgyalóasztalhoz ültek a felek, aminek ismét nem lett eredménye. Jackson a nyáron rasszistának nevezte a Sony Music fejét, Tommy Mottolát, valamint mind Rajongóit, mind befolyásos barátait a Sony ellen hangolta, ennek célja az volt, hogy felhívja a közvélemény figyelmét helyzetére, és ne hagyja a Sonyt eltussolni az ügyet.

Béke?
2002. Őszére elcsendesedtek a viharok, majd 2003. Január 10-én kirugták a cégtol Mottolát, aki Jackson állítása szerint az egész harc mozgatórugója, és az o megkopasztásának legfobb támogatója volt. 2003. Nyarára látszólagos megegyezés született Jackson és a Sony között, amelynek értelmében 2003. Novemberében egy válogatás albummal, 2004. Novemberében, pedig egy box settel, valamint néhány kisebb kiadvánnyal zárták le kapcsolatukat.
Ezzel úgy tunik rendezodött Jackson karrierje, és az 1991-es szerzodés minden pontját letudva most új kiadó után nézhet. De vajon mi lesz a sorsa a közös cégnek, a Sony/ATV-nek? Jackson tanácsadói azt sugallják, hogy a sztár kész kivásárolni a Sony részesedését, amely most éppen kapóra is jönne a cégnek a BMG-vel való egyesülése miatt. Mindenesetre a szórakoztatóipar egyik leggyümölcsözobb kapcsolata végleg véget ért...

JACKSON 2002-BEN LONDONBAN A SONY ELLEN TÜNTETVE
Jackson vs. Sony - 2001